3 آوریل 2023- محققان دانشگاه واشنگتن سیستم جدیدی را ابداع کرده اند که به اعتقاد آنها می تواند افراد را قادر سازد تا با استفاده از هر گوشی هوشمندی از نظر پیش دیابت خود را غربالگری کنند.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) تخمین می زند که 33 درصد از بزرگسالان ایالات متحده به پیش دیابت مبتلا هستند، وضعیتی که با افزایش سطح قند خون مشخص می شود. تشخیص زودهنگام می تواند پیش دیابت را از طریق تغییر شیوه زندگی از جمله بهبود رژیم غذایی و ورزش معکوس کند. با این حال، هشت نفر از هر 10 آمریکایی مبتلا به پیش دیابت نمی دانند که به آن مبتلا هستند، و همین موضوع آنها را در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع 2 و همچنین بیماری قلبی، نارسایی کلیه و از دست دادن بینایی قرار می دهد.

روش‌های غربالگری کنونی شامل آزمایش‌های آزمایشگاهی در مراکز بهداشتی و/یا استفاده از گلوکومترهای خانگی است.

محققان به دنبال یک روش غربالگری کم‌هزینه ‌تر و در دسترس ‌تری بودند. آنها GlucoScreen را توسعه دادند، سیستمی که از قابلیت های حسگر لمسی هر گوشی هوشمند برای اندازه گیری سطح قند خون استفاده می کند. آنها نوار تست موجود در بازار را دستکاری کردند تا از فتودیودها برای جذب انرژی از فلاش تلفن استفاده کند. از سوی دیگر برنامه ی نرم افزاری GlucoScreen، کاربران را در فرآیند آزمایش راهنمایی می کند.

کاربران ابتدا هر انتهای یک نوار تست را به جلو و پشت گوشی می چسبانند. سپس، مانند یک آزمایش معمولی، انگشت خود را با یک لانست سوراخ می کنند و یک قطره خون را بر روی حسگر زیستی نوار تست میریزند. نوار تست از نوسان واکنش الکتروشیمیایی که هنگام مخلوط شدن خون با آنزیم ها رخ می دهد، الگو برداری می کند.

داده های تولید شده توسط آن واکنش از طریق ضربه زدن شبیه سازی شده بر روی صفحه نمایش، همانطور که یک انسان ممکن است انجام دهد، با الگوهای قابل مقایسه با کد مورس به گوشی هوشمند منتقل می شود. سپس این برنامه از یادگیری ماشینی برای تجزیه و تحلیل داده ها و محاسبه ی مقدار قند خون استفاده می کند که با لینکی برای تفسیر نتیجه روی تلفن نمایش داده می شود.

محققان GlucoScreen را در یک مطالعه بالینی شامل 75 شرکت‌ کننده که قبلاً برای آزمایش گلوکز از آنها خون‌ گیری شده بود، ارزیابی کردند. این تیم متوجه شد که این سیستم میزان قند خون بین آستانه ی طبیعی قند خون یعنی زیر 99 میلی گرم در دسی لیتر و سطوح پیش دیابت یعنی بین 100 تا 125 میلی گرم در دسی لیتر را بطور صحیح تشخیص می دهد. آنها متوجه شدند کهGlucoScreen از نظر دقت با تست استاندارد گلوکومتر خانگی قابل مقایسه است.

سیستم گلوکواسکریندر حال حاضر در مرحله نمونه اولیه است و در انتظار مطالعات بیشتر قبل از عرضه تجاری است. با این حال، با توجه به شیوع پیش دیابت و دیابت، محققان بر این باورند که این فناوری پتانسیل تلفن هوشمند را به عنوان یک ابزار غربالگری سلامت نشان می دهد که می تواند مراقبت های بالینی را بهبود بخشد.

دکتر متیو تامپسون، یکی از نویسندگان این مقاله و استاد دانشگاه واشنگتن، گفت: یکی از موانعی که من در حین ویزیت بیمارانم متوجه می شوم این است که بسیاری از بیماران توانایی انجام آزمایش قند خون را در خانه ندارند، زیرا گلوکومترها و نوارهای آزمایش این دستگاه ها بسیار گران هستند و معمولاً اینها افرادی هستند که بیشتر به آزمایش قند خون خود نیاز دارند ولی با بزرگترین مانع یعنی هزینه ی بالا روبرو هستند. سیستمی مانند GlucoScreen واقعا می تواند توانایی ما را برای غربالگری و نظارت بر افراد مبتلا به پیش دیابت و حتی دیابت تغییر دهد.

منبع:

https://www.labpulse.com/diseases/health-topics/diabetes/article/15382496/prediabetes-selfscreening-via-smartphone